Historia

1989 DoubleClick grundas av Raimo Lindström och inriktningen är mjukvara till reklambranschen.
1992 Samarbetet med Wolfram Research inleds och utvecklas snabbt. Inriktningen ändras nu mot beräkning och analys av data för industri, forskning och utbildning.
1997 Samarbetet med OriginLab börjar.
1999 Anpassning på konsultbasis blir en del av verksamheten.
2004 DoubleClick förvärvas av Patrik Zackrisson. Samarbete med Fronter inleds.
2008 Fronterverksamheten säljs till huvudmannen.






Vår historia börjar redan 1989, när en man vid namn Raimo Lindström började sälja Macintosh-datorer i Göteborg. På den tiden fanns det inget annat sätt för mjukvarutillverkare att få ut sina produkter än att knacka dörr hos hårdvarusäljarna och fråga om det gick att ställa ett litet skyltställ i butiken. Eftersom det är begränsat med utrymme och begränsat med kunskap måste man välja klokt, och bara släppa in produkter som verkligen har en framtid. Och det gjorde vi. När Wolfram Research kom med de tidiga versionerna av Mathematica och Origin och letade återförsäljare i Europa, kände vi att det fanns stor potential och att Wolfram redan hade ett starkt erbjudande. Det var vi inte ensamma om. De stora universiteteten i när och fjärran tog snart programmen till sina hjärtan (och hårddiskar), och den smala men trogna kundbasen var perfekt grogrund för vad oss på DoubleClick, och för vad som med åren blivit världens mest populära och mångfacetterade matematiska programkärnor med tillämpningar så skilda som biologi och astronomi. Idag är våra leverantörer ledande inom sina områden och är verksamma över hela världen. Det finns 10.000-tals licenser för Wolframs produkter - och det bara i Sverige. Vi är stolta över ett mångårigt samarbete som fortfarande utmärkts av kundtillvändhet, servicekänsla och ett oförtröttligt utvecklingsarbete.

Mycket har förändrats, och mycket är sig likt. Idag är det inte Wolfram som styr skutan längre, utan en kille som redan hunnit vara hos oss i tretton år – Patrik Zackrisson. Stålbadet kom tidigt, när han 1999 fick förtroendet att bygga upp ett stort dataanalyssystem för Ringhals. Det blev början på en lång och lärorik resa som hjälpt oss utvecklas och bli ännu vassare på att anpassa våra lösningar efter hårda kundkrav.

English Swedish
DOUBLECLICK AB SMEDJEGATAN 5E 411 13 GÖTEBORG SWEDEN TELEPHONE: +46 31 14 59 10 INFO@DOUBLECLICK.SE SUPPORT@DOUBLECLICK.SE